Care este situatia colectarilor la buget in 2016?

Din comunicatul emis de Ministerul de Finante in 29 aprilie, aflam ca veniturile colectate de ANAF in primul trimestru al acestui an  sunt cu 6,7% mai mari față de cat a fost programat. Am putea spune ca stam foarte bine. De asemenea, Ministerul Finantelor anunta ca gradul de realizare al programului de încasări la TVA trimestrial este de 108,4%, iar programul de încasări stabilit pentru trimestrul I 2016 pentru accize a fost, de asemenea, depasit. Superb! Problema este ca Ministerul Finantelor ne ofera  doar datele trimestriale, nu si rapoartele lunare, asa cum ar fi normal, pentru o analiza corecta a evolutiei incasarilor la buget. Acest lucru a fost facut cu buna stiinta, pentru a ascunde evolutia individuala a lunilor februarie si martie.

Dar au depasit planul trimestrial, veti spune! Da, este adevarat, dar in luna ianuarie a acestui an incasarile au fost neobisnuit de mari. Chiar comunicatul Finantelor din 25 februrarie 2016 spune ca in luna ianuarie 2016 fata de aceeasi luna din 2015, veniturile la bugetul general au fost cu 11,1% mai mari, la accize au fost cu 19,2% mai mari si la TVA cu 17%. Incasari record!

Daca datele facute publice de fostul presedinte ANAF sunt corecte, atunci in lunile februarie – martie, colectarile la TVA au scazut cu 1,25 miliarde fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar la accize au scazut cu 110 milioane. Mai mult,  fostul sef al ANAF spune  ca in aprilie 2016 veniturile au fost cu 1,26 miliarde sub plan. Pare ca trendul ultimelor doua luni din primul trimestru se pastreaza si in al doilea trimestru. In aceste conditii, situatia ar fi dramatica.

Un lucru e cert! Situatia exacta a incasarilor pe lunile februarie si martie nu poate fi cuantificata din datele facute publice de Finante si este evident ca ele au fost raportate comasat tocmai pentru a face imposibila o analiza.  Acest lucru este cu atat mai trist cu cat acest guvern se lauda cu transparenta, dar sunt transparenti doar cu datele care ii avantajeaza.

Care ar putea fi cauzele reale ale acestui trend descrescator?

Am auzit tot felul de explicatii naucitoare. Una dintre ele ar fi faptul ca  TVA-ul a scazut de la 24% la 20%, deci colectam mai putin. Nu prea cred! Datele oficiale publicate de Institutul National de Statistica demonteaza acest argument.  Reducerea TVA a stimulat economia si rapoartele Institutului National de Statistica ne arata ca cifra de afaceri din comertul cu amanuntul a crescut cu aproape 20% in trimestriul I 2016 relativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Comertul cu amanuntul de alimente, bauturi si tutun a crescut cu aproape 30% in primul trimestru al acestui an fata de primul trimestru al anului 2015. Mai exact, consumul a crescut foarte mult. Desi in procent mai mic, TVA-ul se colecteaza la un consum mult mai mare. Ca urmare, incasarile la TVA nu ar fi trebuit sa aiba de suferit din aceasta cauza. Mai mult, avem exemplele din trecut, cand TVA-ul a scazut  la alimente  de la 24% la 9% , iar colectarile au crescut, nu au scazut! Deci argumentul acesta e slabut rau!

O alta explicatie este ca termenul de plata la impozitele locale s-a amanat pana in iunie. Da, acest lucru poate reduce colectarile la impozitele locale pe primele trei luni, dar nu explica de ce ANAF-ul nu a colectat mai mult, de exemplu la TVA sau accize.

Parerea mea certa este ca nu relaxarea fiscala e de vina si nici colectarea in primarii. Cred  ca Ministerul de Finante nu lucreaza eficient  si ca evaziunea nu mai este tinuta in frau.

Care sunt efectele?

Daca se colecteaza sub planul asumat la buget, nu vor fi bani pentru unele cheltuieli bugetate.

Cu atat mai mult, nu vor fi bani pentru cheltuieli nebugetate, ca de exemplu,  marirea indemnizatiilor de crestere a copiilor care ar trebui sa intre in vigoare incepand cu 1 iulie.

Noua lege a salarizarii va reprezenta o cheltuiala foarte mare pentru guvern,  dar care nu a fost inclusa in bugetul pentru 2016. Ceea ce solicita  sindicatele care reprezinta sistemul public este in primul rand indreptarea unor inechitati si nereguli in salarizarea personalului bugetar. Daca noua lege a salarizarii va repara aceste nereguli, Finantele vor trebui  sa scoata mai multi bani de la buget pentru salarii. Insa, pentru asta trebuie sa existe bani suplimentari la buget.

Daca in 2016 nu se realizeaza planul de incasari, problemele se vor agrava si mai mult  in anul urmator. In 2017, noul Cod Fiscal prevede taieri de taxe suplimentare,  inclusiv reducerea TVA cu încă un punct procentual, eliminarea accizei suplimentare la carburanți și a impozitului pe construcțiile speciale.  De asemenea, anul viitor este  prevazuta si o crestere substantiala a cheltuielilor de aparare la cel putin 2% din PIB.

Daca Finantele nu colecteaza mai bine in urmatoarele luni si depasesc deficitul de 2,95% din PIB asumat in bugetul pentru 2016, este aproape imposibil ca in urmatorul an sa se realizeze aceste masuri si, mai mult, riscam un deficit de peste 3% din PIB. Acest deficit excesiv ne-ar face viata un calvar. El ne poate aduce amenzi usturatoare de la Comisia Europeana, care ne va solicita revocarea masurilor care au dus la depasirea deficitului de 3%.

Ce ar fi de facut?

Lucrurile sunt foarte simple. Ministrul Finantelor trebuie sa isi ia rolul in serios. Si asta nu inseamna sa oferi date cosmetizate, ci sa faci lucrurile sa functioneze. S-ar putea incepe cu cateva masuri de bun simt pe care le-am luat in timpul mandatului meu si care acum nu se mai  continua.

Vrem o mai buna colectare? Bun, atunci ministrul trebuie sa stea la masa luna de luna cu sefii ANAF din judetele care nu si-au facut planul de colectare. Sa inteleaga unde se face evaziune si de ce nu se colecteaza. Sa isi foloseasca autoritatea  si sa rezolve problemele. Va asigur ca in cateva luni se vor vedea primele rezultate. Au trecut 4 luni deja din acest an, dar s-ar mai putea redresa un pic situatia daca, incepand de maine, autoritatile s-ar pune pe treaba.

Vrem si conformare voluntara? Bun. Iata o idee nastrusnica: o masuram in fiecare luna. Punem datele pe un dashboard si daca nu evolueaza pozitiv aflam de ce si intervenim cu masuri. Zau, nu e asa de greu!

Vrem si reducerea evaziunii? Pai trebuie sa fie luate  masuri de reducere a evaziunii, ca ea nu se reduce singura. In timpul mandatului meu, s-au plafonat tranzactiile in numerar, s-au inmultit si diversificat controalele pe piata neagra a muncii. De asemenea, Directia Antifrauda s-a axat pe marea evaziune si nu am mai acceptat ca rapoartele de activitate ale acestei directii  sa contina doar actiuni la cafenele si florarii. Au fost lansate masinile de marcat cu jurnal electronic si loteria fiscala.

Un lucru care ar putea fi continuat astazi cu rezultate foarte bune ar fi extinderea si profesionalizarea diviziei de preturi de transfer. Astfel, Romania poate percepe taxe mai mari de la companiile multinationale, care pot alege in mod legal sa-si transfere profiturile in alte tari si sa plateasca acolo impozitul pe profitul realizat in tara noastra. Unitatea de preturi de transfer trebuie  consolidata, este nevoie de mai multi specialisti in domeniu care sa stie sa lucreze cu multinationalele si cu firmele prestigioase de consultanta fiscala care le reprezinta. Credeti-ma ca se poate. Am reusit sa facem acest lucru cu cateva companii importante, care aduc azi bani la buget. Cred cu tarie ca aceasta sursa de venit trebuie utilizata pentru ca foarte multi bani pleaca in afara tarii fara ca macar sa incercam sa-i pastram.

Mai sunt modalitati de a economisi bani. Una este reforma achizitiilor publice. E simplu. Daca se fura mai putin prin achizitii, vor fi mai multi bani la buget. Este adevarat ca legile achizitiilor stau in Parlament din noiembrie. Din pacate, tot de pe atunci zace si strategia pentru reformarea achizitiilor publice la Finante, sub Agentia Nationala pentru Achizitii Publice.  Aplicati strategia! Fara ea, chiar cu noile legi ale achizitiilor publice, nu vom avea o reforma reala a sistemului. Si, deci, nici mai multi bani la buget.

Concluzie

Situatia se poate inrautati, daca  Ministrul Finantelor nu  intervine imediat cu masuri de crestere a incasarilor. Mare parte din a gestiona Finantele inseamna sa spui „nu” la multe cheltuieli si sa intri peste evazionisti. Nici una, nici alta nu iti vor crea prieteni.

Ministrul de Finante are de ales: ori vrea sa nu deranjeze pe nimeni si la finalul mandatului sa lase in urma o situatie dezastruoasa pentru care trebuie sa plateasca toti romanii, ori vrea sa lase in urma o situatie fiscal-bugetara sanatoasa. Eu stiu ce am ales!