Fie ne place sau nu, trăim într-o societate digitală și copiii noștri trebuie își dezvolte competentele digitale pentru a face față cerințelor de mâine. Conform datelor din 2019, se descarca 500 de ore de video de pe YouTube intr-un minut și sunt 3,5 miliarde de căutări pe Google intr-o zi.

Dezvoltarea competentelor digitale, necesară pentru a asigura viitorul copiilor noștri 

Nu se schimbă doar modul în care ne petrecem timpul liber, comunicăm sau ne informăm, dar și meseriile se schimbă rapid. De exemplu, în spitale sunt azi echipamente pentru care se folosește tehnologia atât de mult încât au nevoie de ingineri pentru a le opera. In curând și doctorii vor fi nevoiți fie mult mai instruiți în domeniul digital pentru trebuie folosească un limbaj comun cu inginerii. Însă, nu ai nevoie de cunoștințe în domeniul digital doar daca te angajezi într-o firma de profil sau într-un spital, ci și chiar atunci când ocupi anumite poziții într-un supermarket pentru ești în acest fel mai productiv, ne spun experți în automatică.

Abilitați necesare pe piața muncii în viitor

Un studiu al Băncii Mondiale din 2016, World Development Report prezintă și abilitățile de care vor avea nevoie angajații pentru a fi competitivi în viitor. Printre acestea se numără abilitățile cognitive, cum ar fi capacitatea de a înțelege idei complexe, abilități interpersonale, cum ar fi abilitatea de a lucra în echipa șiabilități tehnice, care includ capacitatea de a dezvolta, opera și menține sisteme tehnice.

Universitățile din România încep se adapteze la acesterealități. Universitatea Politehnică București (UPB) este prima în care informatica a devenit disciplina la examenul de admitere, în 10 din cele 15 facultăți. În 2020, vor fi 14 facultăți cu admitere la informatică, față de doar 4 în 2019 (facultățile de informatică din București, Iași, Cluj și Timișoara).

Informatica, materie obligatorie în școala gimnazială, dar opțională în licee

Informatica se poate preda acum la elevii mult mai mici. Există platforme de programare vizuale, precum Scratch, creat de MIT, care sunt folosite de peste 40 milioane de utilizatori, mai ales în educarea celor mici. Există și la noi firme care creează mediu vizual de programare foarte accesibil începătorilor, precum, Wyliodrin. Aceasta firmă este câștigătoarea ediției Innovation Labs 2013, un pre-accelerator de afaceri creat în UPB.

Informatica este de curand obligatorie din clasa a V-a, insa nu testam elevii la informatica la final de gimnaziu. Informatica nu este materie obligatorie in toate liceele, in schimb la bacalaureat elevii susțin un examen de competente digitale. Normal ar fi ca în cadrul evaluării naționale de la sfârșitul clasei a VIII-a, informatica sa devină probă de concurs, alături de matematică și limba română. De asemenea, informatica trebuie sa fie materie obligatorie in toate liceele. Modificarea Legii educației și un Ordin de ministru pentru introducerea informaticii înprograma școlară pentru învățământul liceal ca materie obligatorie ar putea rezolva această problemă. Bineînțeles, aceste schimbări nu trebuie intervină peste noapte și bulverseze elevii, ele trebuie introduse de la inceputul unui ciclu de invățământ, pentru elevii care carevor intra în clasa a V-a, respectiv clasa a IX-a în acest an.

Ramane problema accesului la calculatoare pentru fiecare elev, care nu este complet rezolvata, desi suntem in anul 2020. De asemenea, este necesar ca și profesorii care nu predau informatica fie instruiți pentru a se familiariza cu tehnologia informatiei. Și asta se poate face doar printr-un proces de educație continuă a cadrelor didactice, în concordanță cu strategia Ministerului Educației. Astăzi sunt câteva voci, puțin auzite, care promovează nevoia de instruire continuă a profesorilor. Mihaela Huncă, deputat și fost profesor de matematică, spunea după publicarea rezultatelor la testele PISA: “Este necesară o formare continuă a cadrelor didactice pentru a putea preda noţiunile teoretice, dar şi aplicabilitatea lor practică. Numai profesorii pregătiţi astfel îi vor stimula pe elevii noştri să aibă încredere în ei, să-şi pună întrebări şi să dobândească în mod firesc, competenţe de care vor avea nevoie pe viitor.”

Sistemul de învățământ „ca pe vremea mea” nu mai e de folos copiilor de azi
Aceste schimbări în învățământul românesc ar contribui la dobândirea unor competențe de care copiii vor aveanevoie în viitor. Educația nu trebuie mai fie „ca pe vremea noastrăpentru pregătim copiii pentru viitor, nu pentru trecut.

Dacă nu vom aplica astfel de reforme in învățământul românesc, in viitor copiii noștri nu vor face față cerințelor de pe piața muncii. Conform studiuluiProiectul privindcapitalul umanrealizat de Banca Mondială în 2018România e codașa Europei în Indexul Capitalului UmanConform acestui raport, copiii români născuți astăzi vor avea cel mai scăzut capital uman din Europa când vor atinge majoratul, din cauza serviciilor de educațiesi de sănătate inadecvate.

Introducerea informaticii ca materie obligatorie pentru elevii de liceu și testarea cunoștințelor de informatica la evaluarea națională ar putea evita dezastrul descris de studiul Bancii Mondiale. Mai mult, astfel de măsuri ar reduce și decalajele în societate existente între cei care sunt confortabili cu tehnologia și cei care sunt intimidați de ea. Sunt multe alte lucruri care ar trebui schimbate în sistemul de învățământ din România, însă nu putem mai putem amâna fixarea competențelor digitale

Acest articol a fost publicat întâi pe www.ziare.com in data de 28 Ianuarie 2020.