Cred că impozitarea diferențiată a pensiilor așa-zise „speciale” este menită să testeze reacția electoratului, înainte de introducerea impozitului progresiv pentru TOATE categoriile de venit.
Actuala guvernare a mai vehiculat ideea impozitului progresiv. În programul de guvernare al PSD, sunt prevăzute deduceri fiscale care depind de veniturile lunare ale familiei, deduceri care nu se pot aplica decât în condițiile în care există o globalizare a veniturilor, adică o cumulare a veniturilor într-o declarație, procedură folosită doar în cazul în care impozitarea este progresivă. Și ideea unei declarații pe venit global a mai fost vehiculată public de PSD în 2017, dar a fost abandonată din cauza reacției negative pe care a stârnit-o în rândul electoratului. Chiar și după acest episod, voci importante, apropiate de PSD, precum Florin Georgescu, prim-viceguvernator BNR, au împins în spațiul public ideea impozitului progresiv.
În condițiile în care, impactul legii salarizării este de 32 miliarde de lei până în 2020, iar cel al legii pensiilor de 24,8 miliarde de lei doar în 2020, PSD trebuie să vina rapid cu o soluție. Este clar că nu pot îngheța salariile și pensiile pentru că urmează trei rânduri de alegeri. Măsurile vehiculate de până acum, precum eliminarea sporului de 15% la bugetari, acciza pe băuturile răcoritoare cu zahar sau mărirea accizei la țigări, reduc presiunea bugetară, dar foarte puțin. Ca să facă față anului electoral 2020, PSD are nevoie de o mega-măsură. Acesta poate fi impozitul progresiv. Cum ALDE s-a împotrivit în trecut eliminării cotei unice și acum sunt semne că ar dori să iasă de la guvernare, PSD pare să fi ajuns la concluzia că impozitul progresiv poate fi fezabil din punct de vedere politic.
Dar cum face Guvernul să dea drumul la o modificare atât de importantă? Au mai încercat în trecut să lanseze măsuri – bombă peste noapte și până la urmă le-au explodat în față. Acum par să fi schimbat tactica, și o introduc treptat. Întâi o testează pe niște categorii mai puțin „iubite”. Mai exact, în această ordonanță sunt afectați: judecătorii, procurorii, personal auxiliar al instanțelor de judecată și al parchetelor, funcționarii publici parlamentari, diplomații, senatorii, deputații, primarii, personalul aeronautic navigant civil, consilierii de conturi și auditorii externi ai Curții de Conturi și militarii.
Nota de fundamentare și textul ordonanței nu sunt publicate în acest moment pe site-ul Ministerului Finanțelor sau al Ministerului Muncii, deci nu știm exact care este impactul bugetar, dar putem estima că e destul de mic. Și asta pentru că impactul pensiilor speciale în bugetul de stat este mic, comparat cu impactul pensiilor contributive din BASS – de aproape 70 miliarde de lei. Puțini dintre cei cu pensii de serviciu sunt afectați de lege. Practic, trebuie să aibă o pensie de serviciu de peste 7.000 de lei pe lună ca să fie afectați negativ de aceste modificări. În aceste condiții, mi se pare foarte clar că scopul acestei măsuri nu este acela de a face rost de bani la buget.
De obicei, impozitul progresiv nu prea se poate impune doar pe o categorie de venituri pentru că introduce mari inechități, așa numite inechități orizontale. Mai exact, o persoană care beneficiază de o pensie specială de 11.000 de lei plătește impozit pe venit de 1.400 de lei (900 + 50% din cât depășește 10.000 de lei), după noile reguli. În același timp, o altă persoană cu un venit de 11.000 de lei care provine din salariu, plătește impozit pe venit de 715 lei. Nu este normal ca, în aceeași țară, persoane cu același venit să fie taxate în mod diferit, iar venitul net să difere atât de mult. Tocmai de aceea, în țările care aplică impozite diferențiate se declară toate veniturile într-un sigur loc, astfel încât impozitul diferențiat să fie aplicat pe TOATE sursele de venit.
Impozitul pe venit global pare însă gândit în pasul doi. Deocamdată Guvernul aleargă după voturi, deși declară altceva. Acum riscă să piardă puține voturi cu aceste măsuri, pentru că vor fi puțini cei afectați, care oricum nu prea votau PSD. În schimb, îi câștiga pe cei care cred că această măsură va aduce mai multă echitate. Însă, nota de plată va veni cel mai probabil și pentru aceștia în 2021. Dacă guvernul va aplica un impozit diferențiat din 2020, probabil că în 2020 se vor retine un impozit estimat, urmând că în 2021 să introducă declarația pe venitul global. Și abia atunci electoratul va realiza ce înseamnă cu adevărat această măsură de justiție socială, cât vor fi de afectați la venituri și cât de multă birocrație presupune asta. Ca idee, și americanii au impozit progresiv și declarație de venit în fiecare an. Pentru o persoană singură, cu un singur venit, declarația are 7 pagini. Va imaginați la birocrația din România cum va arata un impozit pe venit global! Dar guvernanții mizează că electoratul va vedea asta abia în 2021, adică după cele trei runde de alegeri. Acum poate unii aplaudă ceea ce guvernanții numesc „taxa de solidaritate”. Nu știu că cel mai probabil li se va cere și lor să fie solidari, începând cu 2021, pentru plata pensiilor și a salariilor.
Dacă era vorba de un impozit doar pe acesta categorie, de unde atâta grabă? De ce nu lege, ci ordonanță? De ce nu sunt mai multe consultări și o analiză de impact? Pentru că măsura trebuie să treacă acum, ca să testeze reacția electoratului. Daca au de gând să introducă impozit progresiv din 2020, nu îl pot face decât de la începutul anului și este necesar să fie implementat înainte de a aproba bugetul, care trebuie realizat la toamnă. Deci, se grăbesc cu acest test acum, înainte de realizarea bugetului pentru anul 2020.
Fiscalitatea nu este un instrument care să rezolve orice problemă. Soluții la pensiile speciale există și ele trebuie implementate. Nu vreau să se înțeleagă că este normal că pensia maxima să fie în România de 73.890 de lei. Sau că este normal ca pensia minima să fie de 115 ori mai mică decât cea mai mare pensie. Cu siguranță, asta nu e echitabil! Impozitul progresiv pentru o singură categorie de venit nu e soluția magică pentru a rezolva această problemă. Trebuie analizat care pensii trebuie să fie cu adevărat speciale și care nu. Trebuie să înțelegem că anumite categorii primesc pensii speciale și în alte state și că e normal ca pentru activități cu adevărat speciale oamenii să fie recompensați diferit la pensie. Multe țări NATO, precum Marea Britanie și SUA au legislații diferite pentru pensiile militare decât pentru cele civile. În condițiile în care nu ai serviciu militar obligatoriu și iți dorești profesioniști care să își asume riscuri pentru siguranța noastră, a tuturor, e evident că trebuie să vii cu un pachet de beneficii diferit de cel pe care îl primește un civil. Desigur, putem discuta aici care trebuie să fie vârsta de pensionare și câți ani de serviciu trebuie să aibă militarii că să beneficieze de pensii generoase. Ne putem inspira de la țări membre NATO.
Si acesta nu este singurul exemplu pentru care poate fi acordată o pensie specială. E normal să recompensezi orice om care a lucrat în condiții speciale de risc și stres. Dar pensia specială trebuie să fie acordată doar unor categorii speciale si NU tuturor persoanelor din anumite instituții. Să nu ajungem ca și secretara dintr-o structură în care se lucrează si în teren, în condiții grele, sau de risc maxim și stres, să primească pensie specială! Cu siguranță, lucrurile se pot lămuri. Cu multă înțelepciune, cu discuții cu cei implicați și analize, înainte de a arunca un proiect de lege sau de ordonanță în spațiul public.
Acest articol a apărut întâi pe platforma Blogurile Adevărul în data de 5 august 2019. Link Adevărul